تامین اجتماعی اجازه صدور کارت الکترونیکی مستقل ندارد

سرپرست دفتر آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت با بیان اینکه بیش از ۵۵ میلیون نفر از جمعیت کشور تحت پوشش پرونده الکترونیکی سلامت بهداشتی قرار گرفتند، به تشریح چگونگی دریافت کارت سلامت پرداخت. تسنیم - سید محمود تارا یکی از اهداف اجرای پرونده الکترونیکی یکپارچه سلامت شهروند را جمع‌آوری اطلاعات مرتبط با سلامت هر فرد و دسترسی به این اطلاعات برای ساختارهای ارایه‌دهنده خدمات سلامت بیان کرد و گفت: با شروع برنامه تحول سلامت، بحث پرونده الکترونیکی سلامت که از برنامه‌های سوم و چهارم توسعه مسکوت مانده بود، اجرا شد و سامانه مربوط به آن به نام سپاس (سامانه پرونده الکترونیکی سلامت) طراحی شد. سرپرست دفتر آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت با بیان جمع‌آوری اطلاعات سلامت افراد در حوزه بستری در سامانه سپاس افزود: در ابتدای طرح تحول سلامت یک پنجم بیمارستان‌های دولتی به این سامانه متصل بودند که در حال حاضر 100 درصد بیمارستان‌های دولتی نیز به سامانه سپاس متصل شدند. تارا افزود: برنامه بعدی ما جمع‌آوری اطلاعات سلامت افراد در حوزه سرپایی و بهداشت است که در حوزه بهداشت با راه‌اندازی سامانه یکپارچه بهداشتی تمام خانه‌های بهداشت و مراکز جامع سلامت به این سامانه متصل شده‌اند و در حال حاضر بیش از 55 میلیون از جمعیت تحت پوشش پرونده الکترونیکی سلامت بهداشتی قرار گرفتند. سرپرست دفتر آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت یکی از اهداف دیگر ایجاد پرونده الکترونیکی سلامت را تسهیل در مراجعات مردم بیان کرد و افزود: طی توافقاتی با سازمان‌های بیمه‌گر، در مرحله بعد اطلاعات مراکز خصوصی در مراجعات سرپایی متصل می‌شود ولی گزارشات به‌صورت ثانویه به دست ما می‌رسد؛ یعنی داده به سازمان‌های بیمه‌گر داده شده و در مرحله بعد به وزارت بهداشت ارسال می‌شود. وی یکی از اقدامات در راستای برنامه تحول سلامت را اجباری کردن احراز هویت بیمار و ثبت کد ملی در تمام خدمات سلامت بیان کرد و افزود: در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی سیستم احراز هویت راه‌اندازی شد و با داشتن شماره ملی افراد توانستیم تمام اطلاعات فرد را به‌صورت تجمیع‌شده داشته باشیم و تمام سرویس‌های جانبی مبتنی بر شماره رفرنس که کدملی فرد است، ارایه می‌شود و با این فرآیند عملا نیاز به دفترچه پزشکی و کارت‌های الکترونیکی را حذف کردیم. تارا درخصوص کارت سازمان تامین اجتماعی و اتصال آن از سوی این سازمان به حوزه سلامت گفت: استفاده از این کارت فقط در مراکز ملکی تامین اجتماعی باید صورت پذیرد و اگر بخواهند از این کارت برای دیگر مراکز درمانی استفاده کنند، باید با هماهنگی وزارت بهداشت باشد. وی افزود: سازمان تامین اجتماعی می‌تواند در مجموعه مراکز ملکی خود و سرویس‌های داخلی مجموعه مالکیت خود از کارت‌ها و فناوری‌های مشابه به شرطی که به خدمات و سرویس‌های ایجادشده ممانعت یا مشکلی در راستای ارایه خدمات سلامت به این بیمه‌شوندگان در سطح کشور و خارج از حوزه مالکیت تامین اجتماعی وارد نکند، ارایه خدمت کند. سرپرست دفتر آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت با بیان وجود کارت‌های یکپارچه هوشمند شهروندی در کشورهای مختلف دنیا به وبدا گفت: این کارت‌ها مشابه کارت ملی ماست و می‌تواند همزمان برای کارت‌های مختلف شناسایی ملی، رانندگی سلامت و غیره استفاده شود. تارا با بیان اینکه در وزارت بهداشت تمام دسترسی‌ها، سرویس‌ها و خدمات سلامت تنها با احراز هویت افراد و شماره ملی آنها قابل انجام است، افزود: اقدامی که در وزارت بهداشت صورت گرفته است، متمرکز بر حداقل هزینه‌کرد و حداکثر تسهیل برای شهروندان و حداقل الزام آنها به حمل کارت‌های متعدد و دفترچه‌های فیزیکی و شناسه‌های مختلف است. وی با بیان اینکه صادرکننده کارت هوشمند سلامت وزارت بهداشت است، گفت: سازمان تامین اجتماعی اگر بخواهد به هر دلیلی و هر زمانی کارتی به منظور ارایه خدمات یکپارچه سلامت به شهروندان ارایه دهد، قطعا این مساله باید توسط وزارت بهداشت که تنها ارگان مسوول بخش سلامت جامعه است، سازمان‌دهی و اجرا شود.

ادامه مطلب

view:9 منبع: آی تی آنالایزر - 2 ماه پیش